
Ensimmäiset 20 kilometriä ovat työläin osa matkasta. Joki putoaa 15 kilometrin matkalla 70 metriä. Yleensä olen pitänyt vauhdikkaan joen rajana kun pudotus on yli 2 m/km. Nyt se on 4,6 m/km. Koko joen keskiarvo on alle metrin kilometrillä, matkalla on useampi iso järvi.
Joki on alussa kapea, lähes puro. Joen poikki kaatunut puu ylettää tukkimaan uoman. Pahimmillaan ryteikkö on läpipääsemätön.
Alajärveltä eteenpäin on melonta huomattavasti helpompaa ja matka joutuu. Tietysti matkalla on joitain koskia, säännöstelypatoja ja voimalaitoksia, mutta niiden ohitukset ovat kohtalaisen helppoja. Varusteet kulkevat kahdella kävelyllä ja kolmannella tulee kanootti. Aikaa tällaiseen puuhaan kuluu yleensä vartista puoleen tuntiin. Suunnilleen sama aika, kuin kosken tarkastelu etukäteen.
Googlen tiekuvissa, jotka näyttävät otetun syksyllä, näkyy, että joki virtaa ainakin siltojen kohdalla, joten voisi karkeasti arvioida, että ainakin kolmanneksella matkasta virta auttaa 0,5-1 km/t. Matka-ajassa se on n. 1-2 tuntia. Sillä kompensoi 4-5 voimalaitoksen tai padon ohitusta.
Ensimmäinen 15 kilometriä vie sunnuntaipäivän. Sen jälkeen päivämatkat ovat 30-35 km, joten tsaisella nopeudella pitäisi olla perillä perjantai-iltana. Viikossa on hyvä olla yksi varapäivä, joten realistinen tavoite on olla lauantaina Pietarsaaressa ja tietysti ennenkuin pursiseuran kuppilassa (Pavis) tulee valomerkki.
Tämän kirjasi Jaakko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti